mangga ads

Friday, November 12, 2010

tok janggut

emm...aaiii uuu aaalllsss.. sebut tok janggut kan bukan tok janggut pahlawan yang zaman dohlu kala tuu ok.. nie tok janggut zaman skunk.. hehhe maksudnya lelaki yang ada janggut.. entah kenape.. bagi aku laki yang ada janggut nie sanagt nsem and macho.. ahaks~ macho giler.. even muke die biasa je.. heheh
sebabkan kalu die xde janggut.. mesti nampak biase je.. nampak cam.. ala... biase.. hehhe hik~ kalu lelaki ada janggut bagi aku ia akan membuatkan seseorang tu nampak matang..
bahkan nabi kite S.A.W pun ada simpan janggut tau.. hehehhe ( wallahualam hanya tahu melalui dalam hadis)
 Imam Bukhari dan Imam Muslim juga mengaku keshohehan dalil wajibnya memelihara janggut. Sila lihat dalil-dalil dari kedua2 Imam tersebut.
"Dari Nafi’ dari Ibnu Umar ra. berkata: Telah bersabda Rasulullah Shallalahu ‘alaihi wassalam : " Bezakanlah kalian dengan orang-orang musyrik, iaitu banyakkanlah janggutmu dan nipiskanlah kumis atau misaimu".
Menyimpan janggut adalah syiar Islam. Ia adalah akhlak para nabi dan orang-orang yang soleh. Paling mudah cuba anda menyimpan janggut...insya Allah dengan izin Allah secara otomatis kita berfikir dua kali kalau hendak melakukan kemaksiatan. Inilah antara hikmahnya berjanggut lebih2 lagi jika ianya panjaaaangg!!! Rasulullah s.a.w tidak perintahkan umatnya melakukan sesuatu itu sia-sia kecuali ada hikmahnya dan kena pada tempatnya. Hanya ALLAH dan Rasulullah s.a.w sahaja yang tahu segala-galanya.
so laki laki kat luar sane.. simpan lah janggut.. hahahha ok la.. chau.. peace-love and respect.. salam.. 

No comments: